Verslaafd aan je mobiel

 

De cijfers liegen er niet om. Schijnbaar kijken we gemiddeld drie uur per dag naar onze smartphone en pakken we het ding 10 keer per uur vast om berichten te checken, te swipen of iets op te zoeken. 

 

Kunnen we deze tendens nog veranderen? Of kunnen we er met z’n allen maar beter aan wennen dat niemand meer zonder mobiel kan functioneren. Waar je ook komt en waar je ook bent, overal lopen, fietsen, zitten mensen met een telefoon in de hand. Kregen jongeren een tijdje geleden hun eerste mobiel als ze naar de middelbare school gingen. Nu zien we kinderen van twee, drie jaar er al met eentje rondrennen. 

 

Dead battery anxiety, nomophobia, FOMO en smartphoneverslaving lijken inmiddels normale begrippen in onze samenleving.

 

José vertelt: “Het is zaterdagmiddag. Mijn zoon komt onverwacht langs en we besluiten op deze regenachtige middag samen even te gaan lunchen bij een plaatselijk eetcafeetje. Terwijl we wat zitten te kletsen komt er een groepje van twaalf meiden binnen. 

Ik schat ze tien, elf jaar en ze nemen plaats aan de grote houten tafel die al helemaal voor ze klaarstaat. Al snel blijkt het om een verjaardagsfeestje te gaan van een van de meisjes.

Moeder, die ook aanwezig is, heeft een high-tea voor hen gereserveerd. Voor een moment is ’t een drukte van jewelste: jas ophangen, stoel uitkiezen, even kletsen, drankje 🍹bestellen, maar na vijf minuten valt het me op dat het vrij stil is aan de tafel. 

Als ik opkijk zie ik dat alle meiden, op eentje na, met hun mobiel in de hand zitten. Selfies worden gemaakt en de duim scrolt snel door verschillende pagina’s heen. Af en toe laten ze een bericht of foto aan elkaar zien en wordt er gelachen. Het meisje zonder telefoon, die ook nog eens helemaal aan de buitenkant van de tafel zit, laten ze links liggen.

Ze zit wat stilletjes rond te kijken, haar jas nog aan.

Mijn zoon en ik kletsen er ondertussen vrolijk op los. Maar ik blijf daarnaast gefascineerd toekijken op welke manier de mobieltjes de hoofdrol lijken te spelen in het hele high-tea gebeuren. Mijn ogen worden als vanzelf getrokken naar het meisje met de jas. Op ’t moment dat er eten op tafel wordt gezet is er ineens beweging te bespeuren, want van alle cupcakes 🍰 en taartjes moet een foto worden gemaakt. En eten schijnt ook te lukken met een mobiel in je hand. 

 

Het beeld laat me, ook als ik eenmaal thuis ben, niet los. De triestheid 😥van het hele gebeuren raakt me diep. Als ik het diezelfde week met een vriendin bespreek, die zelf een dochter van twaalf heeft, beaamt ze mijn bevindingen. “Normaal gedrag”, is haar reactie. “Op school wordt het gebruik van de mobiel zelfs gestimuleerd. En als je het ding afpakt breekt de hel los. En tja, voorbeeld doet volgen, ik kan er eerlijk gezegd zelf ook niet vanaf blijven!

 

De mobiel levert ons stress op, vermindert dratisch ons concentratievermogen, veroorzaakt slaapproblemen 😴 en maakt dat we minder empathisch worden. We maken schijnbaar minder verbindingshormoon aan, omdat we elkaar letterlijk minder in de ogen kijken.

 

Worden we gegijzeld door de mobiel, zijn we massaal verslaafd aan dopamine of is het gewoon de verveling en de beschikbaarheid die ons naar de smartphone doet grijpen? Wat denk jij? 

 

 

“Ik raak in paniek als ik mijn mobiel kwijt ben.”

“Als ik wakker ben check ik eerst mijn telefoon.”

“Eerlijk? Ik verlies liever mijn portemonnee dan mijn phone.”

“Ik ga zonder mobiel de deur niet uit.”

“Mijn mobiel heb ik altijd binnen handbereik.”

“Zonder mijn smartphone voel ik me verloren ☹️ .”

“Als de batterij bijna op is word ik zenuwachtig.”

“Ik wil altijd weten waar mijn Iphone is.”

 

Kijk ook naar onderstaande video’s.

TIPS OM TE MINDEREN

  • Vraag je af in hoeverre jij je gedrag wilt veranderen. Dus niet voor je partner, je moeder of je vriendin. Nee, echt omdat je er zelf last van hebt.
  • Pas als je bewust bent van je gedrag kun je er iets aan veranderen. Daarom is het belangrijk om eerst te onderzoeken hoe jij met je mobiel omgaat. 
  • Turf eens 1 volle dag hoe vaak en hoe lang je op je mobiel kijkt. Na een dag heb je meestal een duidelijk beeld van je gedrag. Misschien schrik je van de uitslag. Vaak heb je namelijk niet meer in de gaten dat je je mobiel oppakt en is het een automatisme geworden. Voor je het weet zit je een kwartier of half uur te scrollen en te kijken naar onzinnige dingen. Misschien ben je zelfs vergeten waarom je je mobieltje in eerste instantie hebt opgepakt.
  • Schoon je mobiel op. Haal onzinnige apps eraf. Een opgeschoonde mobiel zorgt, hoe gek het ook klinkt, voor een opgeruimd gevoel en meer energie.
  • Kijk ook hoe jij je notificaties hebt ingesteld. Is het echt zo belangrijk om te zien wat al je vrienden liken? Of wil je wel bij elke like een berichtje krijgen? Bedenk hoeveel tijd het kost. En voel op welke manier het je afleidt.
  • Ben ervan bewust dat social media zo is gemaakt dat jij blíjft kijken. Niet omdat het allemaal zo interessant is, maar social media probeert gewoon zolang mogelijk je aandacht vast te houden. Hoe langer jij op je telefoon kijkt des temeer reclames jij gaat zien. 
  • Ons brein wil graag alles weten en op de hoogte blijven van belangrijke dingen. Maar vraag je eens af: “Hoe belangrijk is het om te weten wat iemand aan de andere kant van de oceaan voor ontbijt 🥪☕️ aan het eten is?”
  • Haal alle onzinnige games van je mobiel af. Ook zij zijn gemaakt om jouw aandacht en tijd op te slurpen. 
  • Wanneer je minder afhankelijk wilt zijn van je mobiel, neem hem dan niet overal in huis mee naartoe. Leg hem op een vaste plek. Het zorgt ervoor dat je niet de hele tijd de neiging krijgt ernaar te pakken. 
  • Gebruik je mobiel niet als wekker. Want dan is je mobiel namelijk het eerste wat je ’s ochtends in je handen hebt.
  • In het begin is het misschien best lastig om jezelf te beperken, maar je zult merken dat het uiteindelijk veel rust, energie en ruimte geeft.
  • Geef jezelf de tijd om te veranderen. Je gedrag is niet in 1 dag ontstaan en zal ook niet in 1 dag verdwijnen.
  • Wanneer je jezelf meer onder controle hebt komt de leuke kant 🙂 van het minderen. 
  • Want dan kun je je mobiel gaan gebruiken waarvoor hij is bedoeld: om in contact te blijven met de mensen die je echt lief