Wil jij ook gewoon rust in je hoofd?

Een overvol hoofd, het gevoel hebben dat je kop de hele dag op volle toeren draait. Heel veel mensen hebben er last van. Het kan op den duur tot uiteenlopende klachten leiden. Je kunt je opgebrand, uitgeput of zelfs de hele dag moe voelen, zelfs als je verder geen lichamelijke inspanningen verricht. Piekeren, nadenken of alles rationaliseren kost namelijk ontzettend veel energie.

Rust in je hoofd. Heerlijk! Moet je daarvoor eerst op vakantie naar Griekenland 🌞 of Bali 🏝? Of kun je die rust in je hoofd ook zelf creëren? Ja, natuurlijk kun je dat. Maar het is wel belangrijk om je eerst te realiseren dat de onrust in je hoofd je wat oplevert.

Die onrust creëer je namelijk zelf

Met een doel. De onrust houdt je namelijk vandaan bij datgene waar je echt mee bezig wilt zijn. En waarom zou je dat doen kun je je dan afvragen? Want onrust brengt je slapeloze nachten, uren van gepieker, misschien zelfs niet meer weten wat of hoe. Je lijf voelt gespannen, omdat onrust vaak niet alleen in je hoofd, maar ook letterlijk in je lijf gaat zitten. Wanneer je geen rust hebt in je hoofd neem je beslissingen die niet kloppen, omdat je uit verbinding bent met jezelf.

Hoe verbind je met jezelf?

Verbinden met jezelf? 💖 Hoe doe je dat? Dat zijn we een beetje aan het vergeten. Verbinden met jezelf betekent tijd nemen voor jezelf. Je niet laten afleiden door drama en gedoe, door alles waar je geen invloed op uit kunt oefenen en door los te laten wat je onrust oplevert. Verbinden met jezelf betekent uit je hoofd en in je gevoel. Maar als je gewend bent om de hele dag in je hoofd te zitten, weet je vaak niet meer wat je voelt.

Leer je hoofd uit te zetten

Net als je telefoon of de tv is het belangrijk om ook regelmatig je hoofd uit te zetten. Gewoon nergens mee bezig zijn of nergens aan denken is lastiger dan je denkt. Dan gaat piekeren je misschien zelfs beter af. Creëer elke dag een moment van rust en ruimte. Dit vraagt, zeker in het begin, aandacht en training. Het komt helaas niet als vanzelf aanwaaien. Maar hoe vaker je dit doet hoe prettiger je het gaat vinden.

Begin met jezelf te trainen om elke dag minimaal 15 minuten ME-TIME te nemen. Gewoon even niets. Geen tv, geen mobiel 📴, geen muziek, geen social media. Gewoon even jij met jezelf. Het klinkt heel simpel, maar is in de praktijk soms nog best lastig. Je zult echter merken dat als jij heel bewust elke dag je hoofd even 15 minuten op stil zet, alle zorgen uit je hoofd weg laat waaien, dit heel snel meer energie oplevert. Daarnaast is het knetterbelangrijk om te begrijpen waarom je de onrust in je hoofd creëert. En hoe je weer kunt leren denken met je gevoel inplaats van je gevoel weg te denken.

In het boek ‘Knetterlekker in je vel’ schrijven we over hoe je weer optimaal kunt leren verbinden💖 met jezelf. Of kijk bij de cursus ‘Tijd voor jezelf’.

Laat hier een reactie achter